lördag 17 december 2011

En dag ~ David Nicholls


Författare: David Nicholls
Titel: En dag
Genre: Roman
Utgiven: 2010 på svenska
Antal sidor: 431

Första meningen: "”Jag antar att det viktiga är att göra någon slags skillnad”, sa hon."

Mina tankar om boken:Det var mina kollegor i fikarummet som fick mig nyfiken på denna bok. Deras beskrivning fick mig att tänka på själsvänner i kärlek och vänskap... Den tanken fanns kvar hela boken igenom när jag började läsa den.
En magisk dragningskraft mellan Emma och Dexter. I gränslandet mellan vänskap och kärlek pendlar de tu i många år. Boken bearbetar livet allmänhet, kärlek i synnerhet och frågan om de ska få ihop det hänger ständigt het mellan raderna. Ska de till slut bli ett par?
Eftersom boken sträcker sig över så pass många år så framträder med tydlighet personernas utveckling och självkännedom om hur de är, hur de reagerar och fungerar i livet. Man får följa en reaktion ända fram till konsekvensen och vad de senare gör åt det. Det gör att man lätt kan dra paralleller till sig eget liv.
Boken är skriven på ett väldigt inspirerande sätt, en form av dagbok, bitar ur båda deras liv tas upp, den 15 juli varje år... Du får följa dem just den dagen, 15 juli varje år, i 20 år.
Omslaget är lite tråkigt men ändå talande, jag saknar något på omslaget jag inte riktigt kan sätta fingret på.

Läs den! Den finns på Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar