måndag 23 april 2012

Östermalmsmorden ~ Lars Bill Lundholm

Författare: Lars Bill Lundholm
Titel: Östermalmsmorden
Genre: Deckare
Utgiven: 2002
Antal sidor: 308

De första två meningarna:
"Det första mordet skulle ske på Jungfrugatan på Östermalm, den förnämsta stadsdelen i Stockholm. I ena änden av gatan stod den högbarocka Hedvig Eleonora-kyrkan med sin kopparfärgade kupol och sina mäktiga järngrindar."

Mina tankar om boken:
En härlig bok som blir spännande direkt och fortsätter så till sista sidan...
Kommisarie Axel Hake har en härlig personlighet och vid sidan av sitt arbete med mordutredningen har han även ett privaliv som vi såklart också få ta del av.
Hans familjesituation är lite annorlunda då han inte är sambo med sin fru och deras gemensamma barn.
I den här boken så får Hake i mordutredningen möta och försöka förstå sig på överklassen. Detta är Lundholms debut som deckarförfattare, efter Östermalmsmorden kommer Södermalmsmorden, Kungsholmsmorden och Gamla Stan morden.
I övrigt är han även känd för att ha skrivit tv-serien Skärgårdsdoktorn, skrivit manus till internationellt prisbelönta trillers för film och TV.

Flöde:
Boken är skriven med ett rakt språk men också med målande beskrivningar av både tanke, känsla och omgivning. Jag hakar inte upp mig och fastnar när jag läser, det flyter fint... Några har sagt att han skriver lite som Stieg Trenter och jag kan bara hålla med, men i modern tappning.

Andra bloggare om boken: Justlikethesun Deckarhuset

2 kommentarer:

  1. Jag har läst nån annat av honom men inte den här. Intressant med Stockholmsmiljöer tycker jag. Nu är vi där rätt ofta också eftersom ungarna bor där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig Gunnar, det är härligt att läsa Stockholmsmiljörer. Idag köpte jag den andra boken Södermalmsmorden, ska bli spännande.

      Radera