torsdag 26 april 2012

E-böcker ~ Läser du e-böcker?

Jag har ärligt talat aldrig provat... en e-bok...
E-böcker får nu stöd av Kulturrådet enligt DN. Bibliotek har även e-böcker för utlåning, men på Västerås Stadsbibliotek är det stopp för det nu om än kanske tillfälligt, det är för dyrt, intresset var för stort. Stadsbiblioteket betalar en summa pengar för varje titel som lånas ut. För att hålla nere kostnaderna har en gräns sats per kvartal enligt VLT.
Jag tycker om att bläddra och gärna ha en bok i handen. Jag föredrar pocketböcker, de är lätta att ha med sig. Jag läser lite överallt... Det finns ju numera även små små minipocketböcker som man läser på tvären, också lätta att ha med, det är också något jag vill testa. Papperet i minipocket är mycket tunt, nästan som i bibeln och psalmböckerna, format ca 10x5 cm.
Pling plong

2 kommentarer:

  1. Jag lånar e-böcker från vårt bibliotek rätt ofta. Eftersom jag är snabbläsare fungerar det bra att läsa på laptopen. Men inte är det som vanliga böcker, inte! Föredrar dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker det känns krångligt att böka upp med dator för att läsa tex på bussen eller tåget. Kan tänka mig att det är annorlunda med läsplatta men jag vet inte.

      Radera