söndag 23 september 2012

Kjell Eriksson ~ Mannen från bergen




Författare: Kjell Eriksson
Titel: Mannen från bergen
Genre: Kriminalroman/Deckare
Utgiven: 2006 pocket
Antal sidor: 416

De första två meningarna: 
"Molnen sjönk lättjefullt ner över berget på andra sidan dalen. De smala, benvita strimmorna slingrade sig in genom passet i öster, oftast under sen eftermiddag eller tidig kväll, gick samman och formades till vita slöjor, ibland intensivt silvriga, upplysta av solen som dalade bakom bergstopparna."

Mina tankar om boken:
En välskriven story där man hela tiden vet vem som är skyldig och får följa även de som ännu inte vet vem den skyldiga är. Man får följa många karaktärer mot mål. Jag blev besviken på slutet, det kändes lite snöpligt.
Man får följa Manuell från Mexico, vars ena bror är lurad och har åkt fast och sitter i svenskt fängelse, den andra brodern är dödad. Manuell åker till Sverige och hälsar på sin bror i fängelse, och bestämmer sig sedan för hämnd.

Flöde:
Ett ganska bra läsflöde, ibland målas det ut lite för mycket som inte intresserar just mig.


Mannen från bergen  Kjell Eriksson  cattansbokblogg  bokblogg  böcker












4 kommentarer:

  1. Trots att jag läser väldigt många deckare så har det inte blivit av att läsa honom. Skulle kanske testa? Men om man blir besviken på slutet......

    SvaraRadera
  2. Får nog ta och läsa nån av hans böcker. Men då är det väl bästa att ta dom i rätt tidsordning
    Idag ser det ut att bli lite paus i regnandet.
    Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  3. Vill läsa..!

    Trevlig helg :)

    SvaraRadera
  4. Jag tyckte boken var bra, men jag blev rent ut sagt förbannad över slutet. Snörpligt var minst sagt det minsta man kan säga. Jag hoppas verkligen Kjell har en del två på gång annars har han lämnat för många karaktärshistorier helt utan ett bra avslut. Hur gick det för alla de andra? Nä, det här slutet gjorde mig bara arg.

    SvaraRadera