söndag 18 december 2011

Spöa Döden ~ John Bazell



Författare: John Bazell
Titel: Spöa Döden
Genre: Kriminalroman Deckare
Utgiven: 2010
Antal sidor: 285

Första meningen: "Ja, så är jag på väg till jobbet och stannar för att kolla in en duva som slåss mot en råtta i snön och så försöker någon dumjävel råna mig!"

Mina tankar om boken:Den handlar om en man som lever sitt liv med ny identitet med hjälp av vittnesprogram efter att ha varit hitman åt maffian men tjallat. Han heter nu Peter och arbetar som läkare på ett av Manhattans sjukhus. Det fungerar bra med ny identitet tills han får en dödsjuk man från sitt förflutna som patient...
En hissnande resa startar, maffametoder, sjukvård, operationer, råbarkad humor, kärlek och flykten från ett tidigare liv... Till en början blir jag lite irriterad på sättet att skriva, det är mycket fakta och noter, efter ett tag kan jag inte bestämma mig om jag tycker om det eller inte... spänningen håller mig kvar och jag gillar det. Spöa döden är en extremt fartfylld, grym bok med galghumor. Det är författarens debutroman.
Boken ger läsaren god insyn i det anatomiska systemet, att leva nära maffian och att välja mellan att spöa döden för att få leva eller att dö...

Läs den!  Den finns på Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar